Nowy tryb opiniowania kandydatów na kierowników aptek

Aktualności, #

            W związku z wejściem w życie z dniem 16 kwietnia 2021 r. ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (Dz. U. 2021, poz. 97), która zmieniła m.in. przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne, istotnie zmienił się tryb opiniowania kierowników aptek przez okręgowe izby aptekarskie.

            Przypominamy, że od dnia 16 kwietnia 2021 r. zgodnie z art. 88 ust. 2b-2h ustawy Prawo farmaceutyczne:

  1. Zmiana kierownika apteki wymaga od podmiotu prowadzącego aptekę złożenia wniosku do WIF. Podmiot prowadzący aptekę zobowiązany jest złożyć w WIF wniosek z 30 dniowym wyprzedzeniem (co najmniej na 30 dni przed objęciem funkcji kierownika przez farmaceutę, którego wniosek dotyczy), z zastrzeżeniem pkt 7 poniżej. WIF ma 30 dni na rozpatrzenie sprawy.  
  2. Niezwłocznie po otrzymaniu ww. wniosku, WIF ma obowiązek zwrócić się do właściwej Okręgowej Rady Aptekarskiej o wydanie opinii, czy kandydat na kierownika apteki spełnia łącznie wszystkie warunki, o których mowa w art. 88 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne.
  3. Okręgowa Rada Aptekarska ma 14 dni od otrzymania wniosku WIF na wydanie opinii dotyczącej spełniania warunków pełnienia funkcji kierownika apteki.
  4. Okręgowa Rada Aptekarska wyraża swoją opinię w formie uchwały na podstawie całokształtu informacji o kandydacie, wynikających z informacji danych oraz dokumentów posiadanych w przez ZOIA (z zastrzeżeniem pkt. 9 poniżej).

Podstawowym i zarazem niezbędnym warunkiem do terminowego wydania przez Okręgową Radę Aptekarską opinii o kandydacie na kierownika apteki jest posiadanie przez Zachodniopomorską Okręgową Izbę Aptekarską w Szczecinie informacji oraz dokumentów spełnieniu każdego z warunków pełnienia funkcji kierownika apteki wymienionych a art. 88 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne tj. potwierdzających wymagany staż czasu pracy w aptece, potwierdzających realizację obowiązku kształcenia i wypełnianie obowiązków wobec samorządu, w tym potwierdzających bieżące opłacenie składek członkowskich oraz potwierdzających posiadanie przez farmaceutę rękojmi należytego prowadzenia apteki.

W interesie każdego członka ZOIA, który chce podjąć się pełnienia funkcji kierownika apteki oraz kandydata na kierownika apteki, który dotychczas nie należał do ZOIA, leży bliska współpraca z izbą aptekarską i udzielenie bez zbędnej zwłoki wszelkich informacji, zarówno niezbędnych, jak i takich, które w ocenie ZOIA mogą okazać się pomocne do dokładnego i prawidłowego wydania przez ORA opinii dotyczącej spełniania przez kandydata warunków ustawowych do pełnienia funkcji kierownika apteki. 

W interesie każdego członka ZOIA leży na bieżąco dostarczać Okręgowej Radzie Aptekarskiej wszelkich niezbędnych dokumentów dotyczących poszczególnych warunków do pełnienia funkcji kierownika apteki (np. dotyczących kształcenia).

  1. Opinia Okręgowej Rady Aptekarskiej niezwłocznie po jej wydaniu jest przekazywana do WIF.
  2. W przypadku łącznego spełnienia przez kandydata ustawowych przesłanek do pełnienia funkcji kierownika apteki, o których mowa w art. 88 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne, WIF wydaje zgodę na zmianę kierownika apteki. Zgoda WIF może zostać wyrażona poprzez milczące załatwienie sprawy w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
  3. W przypadku zmiany kierownika apteki spowodowanej zdarzeniem, na które apteka nie miała wpływu, kandydat na kierownika może objąć tą funkcję z dniem złożenia przez podmiot prowadzący aptekę wniosku do WIF o zmianę kierownika. W takim przypadku opinia ORA o spełnianiu przez kandydata przesłanek z art. 88 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne, wydawana jest analogicznie jak przy rozpatrywaniu przez WIF wniosku złożonego na 30 dni przed planowaną zmianą.
  4. W przypadku gdy kandydat na kierownika apteki należał ostatnio do innej okręgowej izby aptekarskiej i z objęciem funkcji kierownika apteki wiąże się obowiązek wpisania się przez kandydata do rejestru farmaceutów prowadzonych przez Okręgową Radę Aptekarską w Szczecinie, zwracamy uwagę, że ORA nie posiada informacji o kandydacie niezbędnych do oceny spełnienia warunków, o których mowa w art. 88 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne. Z wniosku WIF do ZOIA o wydanie opinii takie informacje o kandydacie również nie wynikają. Każdy kandydat na kierownika apteki, który wpisuje się do rejestru farmaceutów ZOIA, zobowiązany jest więc dostarczyć bezpośrednio do ZOIA informacje i dokumenty potwierdzające spełnianie przesłanek z art. 88 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne. W interesie kandydata jest, aby informacje i dokumenty zostały dostarczone do izby aptekarskiej przed otrzymaniem przez ZOIA wniosku WIF o wydanie opinii o kandydacie.  

 

 

wersja z dnia 30.04.2021


Proszę czekać... Proszę czekać...